Jak vypadal povedený Den pro školu

Připravili jsme vám pro inspiraci popis toho, jak vypadal program Dne pro školu, který se vydařil a děti i učitel z něj byli nadšení.

Program vesmírného konzultanta na základní škole

Délka programu: 90 min
Studenti: 8.-9. třída ZŠ

Co fungovalo:

  • Rozmanitost aktivit, střídání činností po kratších časových úsecích x ne jen dlouhý, jednotvárný program
  • Pravidelné zapojování studentů, vybízení k aktivitě, pokládání otázek x frontální jednostranná přednáška 
  • Postupné odhalování profese a vzbuzování zvědavosti x abstraktní popis profese

Rozehřívací aktivita na úvod: Otázky pro studenty (5 min.)
Vesmírný konzultant se ptá, jaké vesmírné aktivity studenti znají.

  • Dobrovolník zjistí, na jaké úrovni studenti jsou a co už znají, naladí se na ně a může přizpůsobit další část programu
  • Studenti se zapojí hned od začátku a zvýší se jim pozornost 

Prezentace o vesmírných aktivitách v Čechách (20 min.)
Dobrovolník na pár slidech ukáže, že vesmír neřeší jen NASA a Elon Musk, přiblíží studentům, jaké aktivity se dějí u nás.

  • Studenti získají pocit, že to není vzdálené téma, že se jich to také může týkat, že u nás existují možnosti, jak se zapojit

Workshop na téma: Co potřebuju vědět, než spustím službu donášky zmrzliny dronem? (20 min.)
Studenti se rozdělí do menších skupinek. Každá skupina dostane lepíky a fixy a společně vymýšlí, co všechno by museli zjistit, aby mohli rozjet novou službu. (např.: Kolik stojí drony, jestli je o takovou službu mezi veřejností zájem atd.)

  • Dobrovolník aktivně zapojí studenty a vytvoří prostor pro spolupráci
  • Studenti při práci zapojují strategické kreativní myšlení 

Prezentace nápadů (10 min.)
Každá skupina nalepí na zeď svoje lepíky a nahlas prezentuje před ostatními studenty své nápady. 

  • Studenti formulují své myšlenky a vzájemně se inspirují
  • Studenti se osmělí prezentovat své nápady

Představení profese vesmírného konzultanta (5 min.)
Dobrovolník přidá na zeď vlastní nápady. Pak všechny rozdělí na ty, které má na starosti on a které řeší jiné profese (technici/konstruktéři atd.)

  • Dobrovolník na konkrétních příkladech činností/úkolů srozumitelně vysvětlí, které má v projektech na starosti on a o čem jeho profese je, aniž by to musel složitě popisovat

Představení další projektů v prezentaci formou “Uhádni, na čem pracuju”(20 min.)
Dobrovolník postupně ukazuje jednotlivé slidy s fotografiemi projektů a nechá studenty hádat, co se v nich odehrává a na čem pracuje.

  • Dobrovolník aktivně zapojuje studenty
  • Dobrovolník rozvede profesi konzultanta na dalších příkladech projektů

Závěrečné shrnutí
Dobrovolník shrne, co se v rámci hodiny odehrálo a vyzdvihne nejdůležitější body, které by si studenti měli odnést. Nechá prostor na doplňující otázky.