Jak vypadal povedený Den pro školu

Připravili jsme vám pro inspiraci popis toho, jak vypadal program Dne pro školu, který se vydařil a děti i učitel z něj byli nadšení.

Program vesmírného konzultanta na základní škole

Délka programu: 90 min
Studenti: 8.-9. třída ZŠ

Co fungovalo:

  • Rozmanitost aktivit, střídání činností po kratších časových úsecích x ne jen dlouhý, jednotvárný program
  • Pravidelné zapojování studentů, vybízení k aktivitě, pokládání otázek x frontální jednostranná přednáška 
  • Postupné odhalování profese a vzbuzování zvědavosti x abstraktní popis profese

Rozehřívací aktivita na úvod: Otázky pro studenty (5 min.)
Vesmírný konzultant se ptá, jaké vesmírné aktivity studenti znají.

  • Dobrovolník zjistí, na jaké úrovni studenti jsou a co už znají, naladí se na ně a může přizpůsobit další část programu
  • Studenti se zapojí hned od začátku a zvýší se jim pozornost 

Prezentace o vesmírných aktivitách v Čechách (20 min.)
Dobrovolník na pár slidech ukáže, že vesmír neřeší jen NASA a Elon Musk, přiblíží studentům, jaké aktivity se dějí u nás.

  • Studenti získají pocit, že to není vzdálené téma, že se jich to také může týkat, že u nás existují možnosti, jak se zapojit

Workshop na téma: Co potřebuju vědět, než spustím službu donášky zmrzliny dronem? (20 min.)
Studenti se rozdělí do menších skupinek. Každá skupina dostane lepíky a fixy a společně vymýšlí, co všechno by museli zjistit, aby mohli rozjet novou službu. (např.: Kolik stojí drony, jestli je o takovou službu mezi veřejností zájem atd.)

  • Dobrovolník aktivně zapojí studenty a vytvoří prostor pro spolupráci
  • Studenti při práci zapojují strategické kreativní myšlení 

Prezentace nápadů (10 min.)
Každá skupina nalepí na zeď svoje lepíky a nahlas prezentuje před ostatními studenty své nápady. 

  • Studenti formulují své myšlenky a vzájemně se inspirují
  • Studenti se osmělí prezentovat své nápady

Představení profese vesmírného konzultanta (5 min.)
Dobrovolník přidá na zeď vlastní nápady. Pak všechny rozdělí na ty, které má na starosti on a které řeší jiné profese (technici/konstruktéři atd.)

  • Dobrovolník na konkrétních příkladech činností/úkolů srozumitelně vysvětlí, které má v projektech na starosti on a o čem jeho profese je, aniž by to musel složitě popisovat

Představení další projektů v prezentaci formou “Uhádni, na čem pracuju”(20 min.)
Dobrovolník postupně ukazuje jednotlivé slidy s fotografiemi projektů a nechá studenty hádat, co se v nich odehrává a na čem pracuje.

  • Dobrovolník aktivně zapojuje studenty
  • Dobrovolník rozvede profesi konzultanta na dalších příkladech projektů

Závěrečné shrnutí
Dobrovolník shrne, co se v rámci hodiny odehrálo a vyzdvihne nejdůležitější body, které by si studenti měli odnést. Nechá prostor na doplňující otázky.

Jak vypadal povedený Den pro školu

Připravili jsme vám pro inspiraci popis toho, jak vypadal program Dne pro školu, který se vydařil a děti i učitel z něj byli nadšení.

Program vesmírného konzultanta na základní škole

Délka programu: 90 min
Studenti: 8.-9. třída ZŠ

Co fungovalo:

  • Rozmanitost aktivit, střídání činností po kratších časových úsecích x ne jen dlouhý, jednotvárný program
  • Pravidelné zapojování studentů, vybízení k aktivitě, pokládání otázek x frontální jednostranná přednáška 
  • Postupné odhalování profese a vzbuzování zvědavosti x abstraktní popis profese

Rozehřívací aktivita na úvod: Otázky pro studenty (5 min.)
Vesmírný konzultant se ptá, jaké vesmírné aktivity studenti znají.

  • Dobrovolník zjistí, na jaké úrovni studenti jsou a co už znají, naladí se na ně a může přizpůsobit další část programu
  • Studenti se zapojí hned od začátku a zvýší se jim pozornost 

Prezentace o vesmírných aktivitách v Čechách (20 min.)
Dobrovolník na pár slidech ukáže, že vesmír neřeší jen NASA a Elon Musk, přiblíží studentům, jaké aktivity se dějí u nás.

  • Studenti získají pocit, že to není vzdálené téma, že se jich to také může týkat, že u nás existují možnosti, jak se zapojit

Workshop na téma: Co potřebuju vědět, než spustím službu donášky zmrzliny dronem? (20 min.)
Studenti se rozdělí do menších skupinek. Každá skupina dostane lepíky a fixy a společně vymýšlí, co všechno by museli zjistit, aby mohli rozjet novou službu. (např.: Kolik stojí drony, jestli je o takovou službu mezi veřejností zájem atd.)

  • Dobrovolník aktivně zapojí studenty a vytvoří prostor pro spolupráci
  • Studenti při práci zapojují strategické kreativní myšlení 

Prezentace nápadů (10 min.)
Každá skupina nalepí na zeď svoje lepíky a nahlas prezentuje před ostatními studenty své nápady. 

  • Studenti formulují své myšlenky a vzájemně se inspirují
  • Studenti se osmělí prezentovat své nápady

Představení profese vesmírného konzultanta (5 min.)
Dobrovolník přidá na zeď vlastní nápady. Pak všechny rozdělí na ty, které má na starosti on a které řeší jiné profese (technici/konstruktéři atd.)

  • Dobrovolník na konkrétních příkladech činností/úkolů srozumitelně vysvětlí, které má v projektech na starosti on a o čem jeho profese je, aniž by to musel složitě popisovat

Představení další projektů v prezentaci formou “Uhádni, na čem pracuju”(20 min.)
Dobrovolník postupně ukazuje jednotlivé slidy s fotografiemi projektů a nechá studenty hádat, co se v nich odehrává a na čem pracuje.

  • Dobrovolník aktivně zapojuje studenty
  • Dobrovolník rozvede profesi konzultanta na dalších příkladech projektů

Závěrečné shrnutí
Dobrovolník shrne, co se v rámci hodiny odehrálo a vyzdvihne nejdůležitější body, které by si studenti měli odnést. Nechá prostor na doplňující otázky.