Jak vypadal povedený Den pro školu
Připravili jsme vám pro inspiraci popis toho, jak vypadal program Dne pro školu, který se vydařil a děti i učitel z něj byli nadšení.
Program vesmírného konzultanta na základní škole
Délka programu: 90 min
Studenti: 8.-9. třída ZŠ
Co fungovalo:
- Rozmanitost aktivit, střídání činností po kratších časových úsecích x ne jen dlouhý, jednotvárný program
- Pravidelné zapojování studentů, vybízení k aktivitě, pokládání otázek x frontální jednostranná přednáška
- Postupné odhalování profese a vzbuzování zvědavosti x abstraktní popis profese
Rozehřívací aktivita na úvod: Otázky pro studenty (5 min.)
Vesmírný konzultant se ptá, jaké vesmírné aktivity studenti znají.
- Dobrovolník zjistí, na jaké úrovni studenti jsou a co už znají, naladí se na ně a může přizpůsobit další část programu
- Studenti se zapojí hned od začátku a zvýší se jim pozornost
Prezentace o vesmírných aktivitách v Čechách (20 min.)
Dobrovolník na pár slidech ukáže, že vesmír neřeší jen NASA a Elon Musk, přiblíží studentům, jaké aktivity se dějí u nás.
- Studenti získají pocit, že to není vzdálené téma, že se jich to také může týkat, že u nás existují možnosti, jak se zapojit
Workshop na téma: Co potřebuju vědět, než spustím službu donášky zmrzliny dronem? (20 min.)
Studenti se rozdělí do menších skupinek. Každá skupina dostane lepíky a fixy a společně vymýšlí, co všechno by museli zjistit, aby mohli rozjet novou službu. (např.: Kolik stojí drony, jestli je o takovou službu mezi veřejností zájem atd.)
- Dobrovolník aktivně zapojí studenty a vytvoří prostor pro spolupráci
- Studenti při práci zapojují strategické kreativní myšlení
Prezentace nápadů (10 min.)
Každá skupina nalepí na zeď svoje lepíky a nahlas prezentuje před ostatními studenty své nápady.
- Studenti formulují své myšlenky a vzájemně se inspirují
- Studenti se osmělí prezentovat své nápady
Představení profese vesmírného konzultanta (5 min.)
Dobrovolník přidá na zeď vlastní nápady. Pak všechny rozdělí na ty, které má na starosti on a které řeší jiné profese (technici/konstruktéři atd.)
- Dobrovolník na konkrétních příkladech činností/úkolů srozumitelně vysvětlí, které má v projektech na starosti on a o čem jeho profese je, aniž by to musel složitě popisovat
Představení další projektů v prezentaci formou “Uhádni, na čem pracuju”(20 min.)
Dobrovolník postupně ukazuje jednotlivé slidy s fotografiemi projektů a nechá studenty hádat, co se v nich odehrává a na čem pracuje.
- Dobrovolník aktivně zapojuje studenty
- Dobrovolník rozvede profesi konzultanta na dalších příkladech projektů
Závěrečné shrnutí
Dobrovolník shrne, co se v rámci hodiny odehrálo a vyzdvihne nejdůležitější body, které by si studenti měli odnést. Nechá prostor na doplňující otázky.